Når De bruger reglerne om egenvægt + 50
kg. som i eksemplet ovenfor, ser De at en egenvægt på + 50 kg.
er lig med 1150 kg. Påhængskøretøjets totalvægt i bilens
registreringsattest er 1200 kg., og på påhængskøretøjet 1300
kg..Begge værdier er højere end egenvægten + 50 kg. og et almindeligt kørekort
kategori B er ikke nok,
heller ikke selvom påhængskøretøjet ikke er læsset.
Kører De alligevel og bliver stoppet af politiet, vil resultatet være
en bøde selvom køretøjet og trailerens samlede totalvægt ikke
overstiger 3500 kg., idet reglen om egenvægt + 50 kg. ikke er opfyldt.
Løsninger:
De erhverver et trailerkørekort,
kategori B/E, eller
De får bilens registreringsattest
nedjusteret, så vægten for påhængskøretøjets største vægt med bremser sættes
ned fra 1200 kg. til 1150 kg..
De har kun behov for
at køre med en mindre hest, og med en egenvægt på
traileren på 600 kg. er der plads til i alt 550 kg. hest og tilbehør og
det er tilstrækkeligt til at kunne køre med lille kørekort.
Løsninger:
Den bedste løsning er at køre til det nærmeste motorkontor
og få
bilens registreringsattest ændret.
De opnår samtidig den fordel, at de uden problemer kan køre med andre
trailere med en totalvægt,
der større en 1150 kg., når blot De ikke læsser traileren så totalvægten
overstiger 1150 kg. Når vægten for påhængskøretøjets største
vægt, med bremser, på bilens registreringsattest ikke er større end
bilens egenvægt + 50 kg, er et almindeligt kørekort kategori B tilstrækkeligt.
Dermed opfylder bilens registrering i sig selv kravet om egenvægten +
50 kg.
VW Transporter 2,5 D med
hestetrailer og har et behov for at køre med to heste:
|
Reglen om at bilens egenvægt + 50 kg. skal være lig med,
eller større
end påhængskøretøjets vægt, opfyldes ikke.
Køretøjets og trailerens samlede totalvægt må ikke overstige
3.500 kg.
Derfor opfylder De ikke reglen, hvad enten De bruger bilens eller
trailerens angivelse for påhængskøretøjets totalvægt.
Løsninger:
De skal tage et trailerkørekort kategori B/E.
Bilens totalvægt er i dette tilfælde så
høj, at det ikke giver reel mening at nedjustere påhængskøretøjets
største vægt med bremser i bilens registreringsattest.
Derfor heller ikke at nedjustere bilens totalvægt.
Vægtafgift
På alle trailere med en totalvægt over 500 kg skal der svares vægtafgift. Vægtafgiften beregnes ud fra trailerens totalvægt.
De aktuelle satser kan ses på skatteministeriets hjemmeside.
Gode råd ved køb
af hestetrailer.
Kørsel.
Det
er vigtigt at hesten er fortrolig med kørsel i hestetraileren.
De første gange en hest transporteres i trailer, bør kørslen være
meget forsigtig og turen meget kort.
Kør aldrig hurtigt i kurver.
På en god, lige vej er hastigheden ikke så afgørende.
Køres der med én hest i en 2-hestes trailer, bør hesten altid stå i
venstre side.
Typegodkendelse
vedr. transport af dyr.
Er
Deres hestetrailer mere end 3 år gammel, bør De checke Deres
registreringsattest.
Se mere derom -
klik
her
Ventilation.
God
ventilation i traileren er vigtig.
Ved at åbne eller lukke klappen over bagrampen, kan man regulere
ventilationen. Trailere
kan udstyres med ventilationsvinduer og har normalt mange
justeringsmuligheder. Kør
aldrig med al ventilation helt lukket.
Som minimum bør ventilationsvinduets bagkant være åben.
Vedligeholdelse.
De
bør altid gennemlæse den enkelte trailers manual grundigt,
omkring bremser og udvidet garantiordning på bund og sider. En trailer
kan holdes i mange år, ved jævnlig vask og rengøring
- særlig på grund af den syre der er i hestenes gødning. En trailers
tag kan med fordel vokses med almindeligt bådvoks. Skillevægge
kan normalt udtages ved at dreje dem ud af hængslerne og løfte den ud
af gulvbeslaget forrest i traileren. Det er
særdeles vigtigt, ofte, at tage gummimåtter ud af traileren, og sikrer
at der bliver foretaget en grundig rengøring og gennemtørring.
Et køb af en hestetrailer må ikke ske med indvending højde
under 220 cm.
En hestetrailer til 2 heste bør ikke
være på under 160 cm.
Smallere trailere skaber ofte problemer med læsning, etc..
Ponykørsel kræver at bommene skal kunne
ændres i højden idet en pony ellers kan gå under bommene. Traileren skal være så lys som mulig
indvendigt, af hensyn til hestens velbefindende
Vælg, af samme årsag, en trailer med et
solidt skillerum.
En trailer bør kunne serviceres i
lokalområdet.
Nyttelast.
Af trailerens registreringsattest, og
af vægttavlen fremgår det, hvor stor nyttelasten er.
Det frarådes overlæsse, idet køresikkerheden derved forringes stærkt.
Overlæs kan medføre skader på dæk,
aksel, samt chassisramme, ligesom det medfører bortfald af
reklamationsret - i øvrigt er overlæs ulovligt:).
Et eksempel på overlæs.
En trailer har en nyttelast på 325 kg.
Ladmål er 2.05 x 1.30 x 0.40 m., hvilket giver et rumfang på ca. 1.0 m3.
Fyldes denne vogn for eksempel med sand,
bliver lasten ca. 1700 kg.
Tilbehør.
Det findes sædvanligvis et
stort
tilbehørsprogram til de enkelte trailere, bl.a. næsehjul, støtteben,
flade og høje presenning, ekstra sider, aflåseligt låg, plast- eller
glasfiberlåg, m.v.,
alt sammen skabt og produceret for at De som kunde og bruger kan få
fuld nytte af en given model. Begiv Dem derfor ikke ud at mixe et og andet der ikke er skabt til
modellen eller som har reference til sikkerheden på området.
Og til sidst.
En
trailer der benytter standardaksler af anerkendte fabrikater, som for
eksempel Al-Ko og Knott, vil sammen med et anerkendt mærke give en højere
gensalgsværdi, når der skal skiftes ud.
|